Katarina Fornander

Du hör dig själv säga ja till den hembakta bullen som kollegan så gärna vill bjuda på vid fikat. Hur gick det till? Du som bestämt dig för att pausa socker ett tag. Upplever du att det kan vara svårt att välja rätt i vardagen är du inte ensam. För många är det inte självklart att prioritera det som de själva vill. Står valet mellan att träffa en kompis eller skjutsa till träningen, är det lätt hänt att du skippar det som får dig själv att må bra – och vad du behöver.

– I alla situationer har vi ett val, oavsett hur svårt det kan kännas. Släng av dig offerkoftan och skyll inte dina val på andra, säger Tomas Gunnarsson, föreläsare och författare.

I hans bok Träna din inre kondition – Mindre stress och mer glädje finns 10 träningsstationer för ditt inre välmående, och förmågan att äga sina val är en av dem.

Tomas Gunnarsson menar att ett av de största stegen i vår personliga utveckling, är just insikten om att vi äger våra val.

– Det finns bara två måsten. Det ena är att dö, det andra är att välja. Du måste inte ens äta eller sova. Det är ett val du gör.

Också i våra relationer till andra människor kan vi välja vilket inflytande de får över oss. Har du en jobbig kollega tänker du att det är den personen det är fel på, och att hon borde förändra sitt beteende. Men den enda du kan ändra på är dig själv. Kollegan får mindre påverkan på din lunchpaus om du till exempel väljer ett annat bord eller tar med matlåda.

Vill du också bli bättre på att äga dina val? För att hjälpa dig ger vi dig tips från experten, plus en daglig boostövning. Med dem kan du upptäcka hur du kan välja mer aktivt i vardagen.

väljer du rätt – varje gång!

  1. Ta tillbaka dina valmöjligheter

Du är bjuden på en släktmiddag som känns sådär kul att gå på. Men du vet att om du inte dyker upp kommer det bli mycket prat efteråt. Du kanske säger till dig själv att du måste gå dit, och glömmer att du faktiskt inte måste någonting alls. Det är ett val du gör.

Experten tipsar: Bara för att du har gjort ett val, är det inte säkert att du ser fram emot det du har valt. Båda alternativen för med sig bra och dåliga saker, och så är det med många val du gör. Det du väljer, det vill du, och det är att utifrån omständigheterna äga sina val!

  1. Tala sant med dig själv

Vad vi säger oss vilja är inte alltid samma sak som vi innerst inne vill. Du lovar dig själv att stressa mindre men tänker inte på att det kan kräva att du säger nej till roliga saker. Det du vill, det gör du och i det här fallet kanske det var viktigare för dig att vara med på tjejmiddagen än att återhämta dig efter jobbveckan. Är vi inte ärliga om vad vi vill och inte vill, tror vi snart inte på det vi lovar oss själva.

Experten tipsar: Erkänn för dig själv att du längtar efter att ha ett lugnare tempo. Om du inte lyckas med det, då är det helt enkelt så att du just nu prioriterar annat. Då ska du vara nöjd med att du gjort det valet och inte lova dig själv saker du inte kan hålla.

  1. Bryt ihop och kom igen

Det är helt okej att tjura ihop över saker som händer då och då. Det sker ofta sånt du inte styr över, både stort och smått. Välj aktivt att vara nere ett tag över det som inträffat och tillåt dig att tycka synd om dig själv.

Experten tipsar: Offer blir vi alla, och vi måste inte ständigt vara uppåt. Men låt det inte bli så att och skyller ditt mående på andra eller omständigheterna. Bestäm dig för att du ska vara på dåligt humör ett tag, och sen har du surat tillräckligt.

  1. Våga välja bort

När du gör ett val innebär det samtidigt att du väljer bort något annat. Du kan få sovmorgonen men då missar du promenaden innan jobbet. Då handlar det om att medvetet välja och sedan vara nöjd med ditt val.

Experten tipsar: Lägg de båda alternativen i en vågskål. Sätt plus och minus för att se vilket av valen som ger de sämsta konsekvenserna. Vad du än bestämmer dig för, tänk att du gjorde det bästa valet utifrån dina omständigheter! Kom ihåg att inte välja – är också att välja.

Boosta dig till bättre vardagsval!

Fundera över de här tre frågorna, gärna på morgonen när du borstar tänderna för att få in vanan:

  • När gjorde jag senast ett val som jag är stolt över?
  • Hur kändes det när jag hade gjort det?
  • Vad står jag inför för valsituationer idag?

Kom ihåg under dagen att det är upp till dig att göra egna val. Känn känslan av att välja aktivt och låt inte slumpen eller hur andra beter sig bestämma över dig.

Testa dig själv!

Är du en valägare?

  1. Är det viktigt för dig vad andra tycker om dina val? Ja Nej
  2. Vet du sällan vad du själv vill? Ja Nej
  3. Brukar du skylla på andra om du mår dåligt? Ja Nej
  4. Gör du ofta saker som du ”måste” eller ”borde” snarare än det du vill? Ja Nej
  5. I svåra situationer, upplever du ofta att du inte har några valmöjligheter? Ja Nej
  6. Undviker du att göra val för att du är rädd för konsekvenserna? Ja Nej
  7. Tycker du att det är svårt att välja utifrån situationen och det som är rätt för dig? Ja Nej
  8. Litar du inte på att du håller det du lovar dig själv? Ja Nej
  9. I en jobbig relation du inte kan undvika, tänker du då att du vill förändra den andra personen snarare än dig själv? Ja Nej
  10. Lägger du mycket energi på om någon behandlar dig illa? Ja Nej
  11. Spenderar du mycket tid med att grubbla också över små val? Ja Nej

Svarar du ja på de flesta av frågorna är risken att du behöver träna upp din förmåga att äga dina val. Tänk efter i vilka situationer du upplever att du inte har något val. Finns det ändå ett val du skulle kunna göra även om det är obekvämt eller svårt? Se till att öva på att bli medveten om att du har ett val, och välj sedan utifrån dina omständigheter.