Katarina Fornander

För inte så länge sedan såg vi bakterier framför allt som negativa för vår hälsa. Idag vet vi goda tarmbakterier kan träna vårt immunförsvar, skapa näringsämnen och förhindra infektioner.

Dr Michael Ash är en kliniker och forskare från England, och presenterade nya sätt att se på områden som mikrobiom, immunförsvar och cellens energifabriker mitokondrierna. Inspirerande, utmanande och många praktiskt användbara tips för att hjälpa klienter till bättre hälsa.
Under mer än 30 år drev Michael Ash en framgångsrik funktionsmedicinsk klinik. Ett av hans fokusområden var familjer där något av barnen hade diagnoser inom autismspektrat. Kliniken är nu såld och istället är han numera bland annat medlem i Institute of Functional Medicine och ansvarig för deras grundkurser i London. Han arbetar också för att förbättra jordarna vi odlar i genom att på ett smart sätt utnyttja bakteriers sätt att ta näringsämnen och uppgradera dem. Resultatet blir en mer näringsrik gröda.

BAKTERIERNA GER OSS NÄRING

Precis så fungerar det i våra tarmar också. Maten vi äter innehåller näringsämnen som av vår bakterieflora kan användas för att bilda ämnen som är några av de mest hälsofrämjande vi känner till. Helt vanliga lösliga fibrer från grönsaker, frukt och bär omvandlar tarmfloran till kortkedjiga fettsyror, på engelska short chain fatty acids (SCFA), vid namn butyrat, proprionat och acetat.

Dessa fettsyror är väldigt kraftfullt positiva för vår hälsa och genom att binda till receptorer på våra immunceller minskar de inflammation. Det för med sig många fördelar eftersom det troligen inte finns en enda kronisk sjukdom som cancer, diabetes eller demens som är kopplad till inflammation.

Höga nivåer av SCFA förutsätter förstås att du har dessa bakterier i din flora. Studier visar att personer som äter mer frukt, baljväxter och grönsaker har ökade nivåer av SCFA. Precis samma fibrer som de omvandlar till SCFA gör också att de förökar sig i våra tarmar.

TARMFLORAN PRATAR MED IMMUNFÖRSVARET

IL-10 och IL-1β är två interleukiner som Michael Ash underströk betydelsen. Interleukiner fungerar som budbärare i immunförsvaret och har förmågan att minska inflammation eller öka den. Nivåerna av IL-10 och IL-1β i våra kroppar påverkas av vår tarmflora.

• IL-10 är en anti-inflammatorisk interleukin som påverkas positivt av SCFA.
  • IL-1β är en pro-inflammatorisk interleukin som kan trigga proteiner i cellerna att bilda så kallade inflammasomer. Inflammasomerna är de som primärt driver inflammation i kroppen. Nivåerna av IL-1β ökar till exempel när tarmen är genomsläpplig. Vill du se en film som på ett överskådligt sätt beskriver inflammasomer – gå in på den här länken: https://www.youtube.com/watch?v=iyUoQ70ZmuQ

TVÅ ÄPPLEN OM DAGEN HÅLLER DOKTORN BORTA

Stor tonvikt under utbildningen lades vid vilken näring som bäst främjar en god tarmflora och hälsa. De flesta har säkert hört ordspråket att ett äpple om dagen håller doktorn borta. Med hjälp av forskning har vi nu en solid bas för att förstå vad som ligger bakom det påståendet.

– Äpplen innehåller pektin, en löslig fiber, som är favoritföda för goda tarmbakterier. Exempelvis en art, Bifidobakterier, som ofta är minskade eller saknas hos överviktiga har visat sig öka i antal vid intag av två äpplen om dagen under två veckor.

– Fibrerna i äpplen gör att mer SCFA bildas vilket minskar inflammation, bland annat genom en starkare tarmbarriär, minskat antal bakterier som tar sig igenom i tarmen och lägre immunaktivering.

BOULARDII – STJÄRNA BLAND JÄSTSVAMPARNA

När du hör ordet ”jästsvamp” tänker du kanske på Candida Albicans och associerar det med alla problem som överväxt av den kan ge. Men alla jästsvampar ställer inte till problem, tvärtom. Saccharomyces Boualrdii är en probiotika i form av en svampart som inte är någonting annat än en riktig återställare för tarmen. Flera studier visar att den kan balansera tarmfloran, också i samband med antibiotikakurer. S. Boulardii stimulerar immunförsvaret direkt, bland annat till att producera mer av en antikropp, sekretoriska IgA, som bidrar till kontroll av sammansättningen av tarmfloran och förhindrar att osmälta proteiner passerar tarmbarriären. Det kan i sin tur leda till minskning av överkänslighetsreaktioner på sånt vi äter. Som om inte det vore nog kan den här mikroben hjälpa oss få bukt med inflammation.

TRÖTTHET ORSAKAS AV LÄCKANDE MEMBRAN

I varje cell finns tusentals mitokondrier. Deras huvuduppgift är att bilda energi för kroppens olika processer. Om mitokondrierna är skadade eller stressade kan deras membran börja läcka. Det här gör dels att energiproduktionen inte fungerar som den ska, men också att inflammationen i cellen ökar när fria radikaler och mitokondriellt DNA (mtDNA) kommer ut i cytoplasman. Det kan göra oss trötta och energilösa.

Exempel på orsaker till skadade/stressade mitokondrier:

• Dysbios, tarmflora ur balans
  • Näringsbrister
  • Tungmetaller
  • Stress från miljön
  • Cellulärt åldrande och många fler anledningar

Det finns många näringsämnen som är viktiga för mitokondriell hälsa, här är några exempel

• Selen
  • Co-enzym Q10
  • Zink
  • C-vitamin
  • B-vitaminer, folsyra och B12 ska helst vara metylerade i form av metylfolat samt metylkobalamin
  • Järn
  • E-vitamin med flera

Ett annat effektivt sätt att stärka mitokondrierna är att använda sig av periodisk fasta. Enligt Dr. Ash kliniska erfarenhet var 12:12 eller ännu hellre 14:10 ett bra riktmärke. Det vill säga personen fastar under 12 eller 14 timmar och äter 12 eller 10 timmar av dygnets timmar. Fasta, eller egentligen det minskade kaloriintaget, gör att autofagi stimuleras. Autofagi är en process där cellerna städar sig själva och återvinner skadade celldelar (proteiner, organeller som ribosomer eller mitokondrier och cellmembran). Ser vi till en av fördelarna för mitokondrierna innebär det här att dysfunktionella mitokondrierna bryts ner och kan ersättas av nya som fungerar bättre.

Anti-inflammatorisk äppelkompott

Mat är medicin! Använd det här receptet för att dämpa inflammation i tarmen och hela kroppen samt gynna en bra tarmflora.

3-6 portioner

6 äpplen (helst ekologiska)

1 dl vatten

2 tsk kanel

Toppings per portion:

½ dl blåbär

2 msk mandlar (inte skållade)

1 kapsel Ultra Flora Plus

1 tsk honung

Kärna ur äpplena och skär i mindre bitar. Det är viktigt att lämna skalen kvar eftersom där finns de mesta fibrerna.  Lägg bitarna tillsammans med vatten och kanel i en kastrull med lock. Koka på medelvärme i ungefär 15 minuter tills äpplena är helt mjuka. Moset går bra att äta varmt eller kallt. På varje portion lägg på toppings i form av blåbär, mandlar, probiotika och honung.

Vill du ta del av mer kunskap från Michael Ash?

Michael Ash skriver forskningsbaserade artiklar inom de här och ytterligare områden på https://www.clinicaleducation.org/articles/

Referenser:

Sivaprakasam S, Prasad PD, Singh N., Benefits of short-chain fatty acids and their receptors in inflammation and carcinogenesis. Pharmacol Ther. 2016 Aug;164:144-51.

Francesca De Filippis et al. High-level adherence to a Mediterranean diet beneficially impacts the gut microbiota and associated metabolomeGut, 2015; gutjnl-2015-309957

Rosser EC et al. Regulatory B cells are induced by gut microbiota-driven interleukin-1β and interleukin-6 production.

Nat Med. 2014 Nov;20(11):1334-9.

Shinohara K, Ohashi Y, Kawasumi K, Terada A, Fujisawa T. Effect of apple intake on fecal microbiota and metabolites in humans. Anaerobe. 2010 Oct;16(5):510-5. Epub 2010 Mar 19.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Alpha Nytt, Alpha Plus kundtidning.