Katarina Fornander

Näring är en viktig komponent i autoimmunitet. Rätt näring kan inte bara lugna immunförsvaret utan det kan också stärka den vävnad som är angripen, exempelvis sköldkörteln. Tyvärr är det vanligt med näringsbrister, både vid hypotyeos och hypertyreos. Karl Hultén som driver Paleoteket förklarar hur det går till att återställa näringsbrister så att din kropp har allt den behöver tillgängligt igen.

Sköldkörtelbesvär kan vara en överfunktion i sköldkörteln (hypertyreos) eller en underfunktion (hypotyreos). Oavsett om du har för mycket eller för lite hormon har du oftast näringsbrister.

När vi har för mycket sköldkörtelhormon som vid hypertyreos där den vanligaste typen är Graves sjukdom beror det dels på att vi innan vi blev sjuka kanske inte ätit tillräckligt näringsrikt. Men sjukdomen ökar ämnesomsättningen så pass mycket att många näringsämnen urlakas och vi får brister.

Vid för lite sköldkörtelhormon, som vid hypotyreos där den vanligaste typen är Hashimotos sjukdom beror det också på att du inte ätit tillräckligt näringsrikt innan sjukdomen. Men också att kroppen inte tar upp och använder den näring du äter, eftersom alla processer går långsammare med för lite sköldkörtelhormon. Sköldkörteln brukar som bekant kallas kroppens gaspedal.

Det fina med att börja äta en mer näringstät kost är att det är effektivt vare sig du är hypo eller hyper. Den här intervjun med Karl Hultén är ett utdrag ur boken Efter Graves – Din väg till läkning. Där kan du läsa mer om kost, tillskott, träning, avslappning vid sköldkörtelbesvär.

Intervju med Karl Hultén: Att återställa näringsbrister

Karl Hultén är en av grundarna till Paleoteket, vars mål är att hjälpa människor ta makten över sin egen hälsa. Karl är expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom. Han har en magisterexamen i biomedicin, har själv autoimmun sjukdom och har med hjälp av paleo- och AIP blivit i princip symtomfri. Idag fokuserar han på att hålla onlineutbildningar om AIP, paleokost och funktionsmedicin. Onlineutbildningarna har regelbundna kursstarter. Han är expert i egen podd ”Paleoteket – läkande kost och livsstil” och medförfattare till flera böcker, bland andra ”Autoimmun handbok” och böcker med recept.

Vad innebär det i praktiken att återställa näringsbrister?

“De vanligaste bristerna jag ser bland de med autoimmuna sjukdomar skiljer sig inte så mycket från den allmänna befolkningen. Vanligast, och det är det även globalt, är järnbrist. Något som är vanligt i befolkningen men ännu vanligare bland de med autoimmuna är d-vitaminbrist. Sedan har vi vitamin B12-brist, den är inte lika vanlig i befolkningen men mycket vanlig vid autoimmun sjukdom. Även brist på magnesium är vanligt hos allmänheten och personer med autoimmun sjukdom.“

Karl Hultén menar att din näringsstatus avgörs av tre saker:

  • Matvanor
  • Maghälsa
  • Livsstil

Han förklarar att dina näringsbrister tydligt återspeglar vilka matvanor du har.

“Med ett blodprov eller organic acidstest kan jag se om en person är vegan, vegetarian eller äter lite kött. De har ofta brist på B12 och B3. Äter de däremot lite grönsaker har de oftare brist på magnesium och kalium.“

Hur det går till att återställa näringsvanor är individuellt men mest effektivt enligt Karl är att jobba med matvanor och maghälsa men även livsstilen spelar in.

“För den absoluta majoriteten räcker det med att åtgärda kosten för att komma till rätta med näringsbrister. En paleokost med kött, fisk, fågel, grönsaker rotfrukter, nötter och frön samt bladgrönsaker innehåller enligt beräkningar 200 till 300 procent av dagsbehovet av essentiella näringsämnen. För 80 till 90 procent räcker det att gå över till en paleokost med hela råvaror och mindre av sådant som är minusposter för näring och maghälsa.“

För en bra näringsbalans behöver du nämligen också tänka på vad du inte äter:

”Det handlar inte bara om att fylla näringsbehovet utan även om att inte utlösa dålig maghälsa. Livsmedlen måste förstås innehålla de essentiella näringsämnena för att fylla på depåerna. Men även om kosten är komplett kan du inte äta sådant du är överkänslig mot, då skapas lokal inflammation vilket minskar upptaget av näringsämnen där klassikern är minskat B12-upptag. Allt som kan utlösa dålig maghälsa kan orsaka näringsbrister.

Det som är minusposter är främst spannmål eller andra livsmedel med lektiner, livsmedel som irriterar tarmväggen, olika E-ämnen, socker och processade livsmedel. Det går att äta en energirik kost befriad från näring. Lyfter man bort dessa och ersätter de med hela råvaror har man kommit hela vägen fram för i stort sett alla. För de återstående brukar det handla om att jobba med tarmhälsa.”

Försämrat näringsupptag med dysbios

Karl ger en lista med exempel på tillfällen när näringsupptag försämras:

  • Livsmedel med negativ påverkan på maghälsan som spannmål där lektiner, exempelvis gluten ingår.
  • Dysbios, obalans i tarmfloran som överväxt av bakterier i tunntarmen (SIBO).
  • Parasitinfektioner.
  • Läkemedel som syrahämmande läkemedel.

”Alla de här faktorerna kan påverka tarmslemhinnan så den inte kan absorbera näring på ett bra sätt. Det kan orsaka näringsbrist, och ger även systemisk inflammation. Bakterier kan komma in i kroppen och lura immunförsvaret och förhindrar regleringen av immunreaktioner mot egna vävnader. Då uppstår autoimmun sjukdom. Har man då dessutom näringsbrister kommer det bidra till att försämra immunförsvarets funktion.”

Karl Hultén förklarar det som en ond spiral där den felaktiga kost du äter minskar upptaget av näring men den stressar även kroppen och immunförsvaret så att näringsförbrukningen ökar.

”Q10-bristen vid Graves är ett exempel där den ökade ämnesomsättningen ger en ökad förbrukning av syre och mer fria radikaler bildas. Då ökar behovet av Q10 så mycket att förråden tar slut. På det här sättet kan inflammationsprocesser förbruka näringsämnen och i det här fallet också enzymer som är viktiga för kroppen. ”

Hinder när vi vill återställa näring

Det kan dyka upp hinder när vi vill återställa näring, Karl förklarar vilka de vanligaste är.

”Ofta har man för låg konsumtion av animalier, främst rött kött. Även för hög konsumtion av tarmirriterande livsmedel är en bov. Det kan vara åldern som gör det svårare. Äldre äter mindre och får lätt järn- och B12-brist och de äter fler läkemedel. Har du redan gått över till en kost med hela livsmedel kan det vara födoämneskänsligheter mot exempelvis nötter eller potatisväxter. Kanske ligger det en infektion eller dysbios bakom.”

Den som äter ensidigt ketogen kost eller carnivoredieten kan riskera att få brist på magnesium.

”Många mår bra av extra magnesium, det är avslappnande och underlättar sömn. Däremot är jag mindre säker på hur orolig man med en evolutionär kost bör vara för magnesiumbrist. I befolkningen är brist på magnesium kopplat till benhälsa, hjärt-kärlsjukdom, metabola syndromet och diabetes typ-2. Men alla dessa åtgärdas med paleokost, diabetes typ 2 går tillbaka på i princip ett par veckor. Det är osäkert hur korrekta referensintervallet för magnesium i blodprov är eftersom de tas fram på personer som äter en spannmålsrik kost.”

Karl Hultén brukar rekommendera tillskott av mineralen. Han menar att 400 mg per dag, i perioder mer än så, inte är några problem eftersom kroppen gör sig av med överskottet via urin och att reglera upptag i tarmen.

Slutsats – Återställa näringsbrister vid sköldkörtelbesvär  

Att hitta rätt kost för sköldkörteln är en resa som är olika för alla. Grundstenar i en kost som stödjer hälsan är att minska inflammation och öka näringstätheten. Tarmhälsan är också viktigt och stöds bäst med en variation av grönsaker och eventuellt probiotika.

Är du en av dem som vill veta mer om livsstilens påverkan på din hälsa? På min egen väg till läkning lärde jag mig massor om sjukdomen, vad den gör med hälsan och hur vi kan återhämta oss bäst. Som journalist och författare kändes det naturligt att sammanställa det i boken Efter Graves – Din väg till läkning. Jag hoppas att informationen ska komma dig till nytta.

P.S. Funderar du på om tar rätt dos sköldkörtelhormoner? Scrolla ner för att få en gratis e-bok som kan hjälpa dig att få mer energi och balansera din hormoner. På 11 sidor går vi igenom Steg 1 – Få reda på om du tar för mycket eller för lite hormonSteg 2 – Se över dina behandlingsalternativ och Steg 3 – Använd kraften i rätt livsstil.