Katarina Fornander

Din sköldkörtel styr hur mycket håravfall du har, det har du säkert märkt. Om du vaknat och haft det på kudden, fått det i handen eller att det lossnar mängder när du borstar är du inte ensam. De goda nyheterna är att håret gärna växer tillbaka – här är stegen som hjälper.

Att tappa håret är någonting skrämmande och det kan till och med kännas som att vi förlorar en bit av oss själva. Det är ett vanligt symtom på att sköldkörteln inte fungerar som den ska och en påminnelse för många att något i kroppen inte står rätt till.

Det är inget ytligt att lägga vikt vid ditt håravfall. Faktiskt är det så att när du har din vanliga tjocklek på hår betyder det att dina hormoner är i balans och du har rätt näringsämnen tillgängliga.

Symtom på håravfall

Funderar du på om din sköldkörtel kan ligga bakom ditt håravfall? Då är du inte ensam och det är ett av de vanligaste symtomen att oroa sig för.

Vid för mycket eller för lite hormon tappas håret oftast jämnt över hela huvudet, även om vissa får kala fläckar.

Det behöver inte bara vara håret på huvudet som tappas, även ögonbryn, ögonfransar och kroppshår som hår på benen eller könshår kan bli tunnare eller lossna.

Symtom vid håravfall orsakat av sköldkörteln

  • Tunna (eller helt borta) ögonbryn, särskilt längst ut 
  • Hår som går sönder och är grovt, sprött, torrt och trist
  • Fint och mjukt hår
  • Håravfall
  • Kala fläckar
  • Hårets tillväxttakt är ändrad och växer snabbare eller långsammare
  • Hårbotten kliar och är torr, du har mjäll
  • Hår på övriga kroppen som armar, ben eller könshår minskar.

Orsaker till håravfall

Det spelar ingen roll om du har för mycket eller för lite sköldkörtelhormon, de påverkar båda håret negativt. I hårsäckar finns mottagare för sköldkörtelhormon som kan styra hur de växer och hur aktiva de är.

Näringsupptag och näringsförbrukning ändras också vilket kan orsaka att håret saknar nödvändiga byggstenar.

Telogen effluvium kallas det när sjukdom, negativa livshändelser eller annan stress gör att hårsäcken går in i vila. Det resulterar några månader senare, eftersom hårsäckens cykel går över flera månader, i att håret tappas i ett jämnt mönster över hela huvudet. Telogen effluvium kan hända både vid för mycket och för lite sköldkörtelhormon.

En del av läkemedlen vid överfunktion i sköldkörteln kan också påverka håret negativt. 

Till en viss del handlar det om tålamod att få håret tillbaka vid sköldkörtelbesvär. Har du nyligen upplevt att du tappar hår, fått diagnos och påbörjat behandling kan det behövas några månader innan hårsäckarna är aktiva igen. Här nedan får du tipsen som hjälper hårsvallet att återhämta sig snabbare. Tappar du hår senare i din behandling, som också är vanligt, kan du använda dig av samma tips.

4 sätt att få håret tillbaka

1. Ställ in din behandling 

Rätt behandling är nummer ett för att få ditt hår tillbaka. Se till att du jobbar med en läkare du litar på och som lyssnar på dig.

  • Har du rätt värden? Fast du har hormonnivåer inom normalspannet är det inte säkert att de är optimala för dig. När patienter behandlas med Levaxin har de lägre kvot mellan T4 och T3 än personer i normalbefolkningen. T3 är det aktiva hormonet som kan påverka vår ämnesomsättning. En lägre nivå av T3 än den som är optimal för dig, även om den är inom referens, kan innebära håravfall. Testa dina hormonvärden. De flesta mår som bäst med ett TSH mellan 0,5 och 2 mE/L och läkare bekräftar att patienter som inte mår bra trots behandling oftast inte har hamnat rätt i sitt TSH. Undersök dina behandlingsalternativ. Tillägg av T3 eller att byta till NDT (Natural desiccated thyroid) gör att en del går ner i vikt.  
  • Konverterar du? Behandling med Levaxin är endast T4 och det antas att det ska omvandlas till T3 i kroppen men så sker inte alltid. Se till att du konverterar T4 till T3 genom att minska stress, äta bra och få i dig näring, sova gott, undvika fasta, blodsockersvängningar, alkohol, bekämpningsmedel och andra orsaker till att T3 inte bildas.
  • Minska på läkemedel om du kan. Många kvinnor kan också berätta om att de till slut fick sitt hår tillbaka när de avslutade sin behandling med tyreostatika (det vill säga thacapzol eller methimazol) eller levaxin. 

Scrolla längst ner på den här sidan för att ladda en ner gratis e-bok på 11 sidor om att ställa in din behandling.

2. Rätt näringsämnen för sköldkörteln och håret

Bildningen av aktivt sköldkörtelhormon och ditt hår slukar näringsämnen. Vill du hjälpa kroppen på traven kan du tänka extra på dessa näringsämnen:

  • Jod. Har du inte brist är tillskott antagligen ingen bra idé. Tillskott av jod vid sköldkörtelsjukdom är omdebatterat och många läkare menar det kan trigga sköldkörtelsjukdom. 
  • Selen. Viktigt för sköldkörteln och medverkar vid ombildning av T4 till T3 samt dämpar inflammation.
  • Vitamin D. Många med sköldkörtelbesvär har brist och det är viktigt för hår och immunförsvar. 
  • Omega-3. En multijobbare som kan stärka immunförsvar och hjälpa håret genom att det är antiinflammatoriskt och stärker våra barriärer.
  • Vitamin A. Viktigt för håret och behövs för att sköldkörtelhormon ska kunna vara aktivt i cellerna.
  • Zink. En av hårets bästa vänner, hjälper immunförsvaret och att bilda sköldkörtelhormon.
  • Järn. Många med sköldkörtelbesvär har brist på detta näringsämne som behövs för sköldkörteln.
  • Biotin. Liksom andra B-vitaminer viktigt för håret. Tillskott i höga doser kan ge falska värden av sköldkörtelhormon.
  • Gelatin och kollagen. Hår och annan stödjevävnad består till stor del av de aminosyror som finns i dessa proteiner. Koka egen benbuljong för att få i dig dessa eller överväg tillskott.

I boken Efter Graves – Din väg till läkning får du många tips på att återställa näring vid hypertyreos.

3. Välj dina hårvårdsprodukter noga

Även om det är viktigast att du får i dig rätt näring och har bra hormonvärden ska du inte underskatta vikten av att välja skonsamma, närande produkter. Gärna naturliga, ekologiska alternativ som är uppbyggande.

I konventionella hårvårdsprodukter slinker det tyvärr med gifter eller gluten vilket kan orsaka inflammation och påverka hårväxt negativt. Andra produkter har hormonstörande ämnen som kan ställa till det för sköldkörteln.

Oljor är fantastiska i hårvårdsrutinen och är de ekologiska uppfyller de alla kriterier ovan. Några av de mest användbara för hår är jojoba och argan. Även nyponkärnolja är det många som uppskattar att använda.

Undvik att påfresta håret med permanent, tuffa hårfärgningar och platttänger eller locktång. Låt håret få vila och återhämta sig.

4. Stressa mindre

Stress i stora och små doser kan påverka håret negativt och som du läste i början av artikeln finns en särskild koppling till stress och sköldkörteln.

Antagligen beror det på att under en påfrestande period upplever kroppen att den behöver spara på energin på alla möjliga sätt och att göra sig av med det “onödiga” håret kan vara ett sätt. Höga nivåer av stresshormonet kortisol är en särskild bov. Något som alla som behandlats med kortison kan skriva under på.

Kortisol utsöndras från dina binjurar till svar på stress men inte nog med det. Du som har sköldkörtelbesvär kan ha högre basnivåer av kortisol dels eftersom det bryts ner långsammare eller för att binjurarna fått signaler om att tillverka mer hormon.

Pyssla om dina binjurar genom att minska på alla former av stress:

  • Fysiologisk stress exempelvis från blodsockersvängningar, temperaturändringar eller kronisk inflammation.
  • Psykologisk stress exempelvis från oro, ha för mycket att göra, stressigt arbete eller press att vara perfekt. att ha för mycket att göra, oro eller perfektionism.
  • Stimulering av binjurarna ställer krav på att bilda mer kortisol. Det kan vara dricka alkohol, nikotin (passa på att sluta röka), dricka kaffe, träna för mycket eller sova för lite. 

Slutsats – Få håret tillbaka  

Till en viss del handlar det om tålamod att få håret tillbaka vid sköldkörtelbesvär. Har du nyligen upplevt att du tappar hår och påbörjat behandling kan det behövas några månader innan hårsäckarna är aktiva igen.

För att underlätta hårtillväxten eller om du upplever att du tappar hår även fast du behandlats en tid kan du också se till att dina hormoner är välinställda. Rätt näring och produkter är andra vägar till ett friskare hår. Tänk också på att stressa mindre när du kan.

Är du en av dem som vill veta mer om livsstilens påverkan på din hälsa? På min egen väg till läkning lärde jag mig massor om sjukdomen, vad den gör med hälsan och hur vi kan återhämta oss bäst. Som journalist och författare kändes det naturligt att sammanställa det i boken Efter Graves – Din väg till läkning. Jag hoppas att informationen ska komma dig till nytta.

P.S. Funderar du på om tar rätt dos sköldkörtelhormoner? Scrolla ner för att få en gratis e-bok som kan hjälpa dig att få mer energi och balansera din hormoner. På 11 sidor går vi igenom Steg 1 – Få reda på om du tar för mycket eller för lite hormonSteg 2 – Se över dina behandlingsalternativ och Steg 3 – Använd kraften i rätt livsstil.

Källor

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/hormoner/skoldkorteln/hypotyreos–brist-pa-skoldkortelhormon/

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/hormoner/skoldkorteln/hypertyreos–overskott-av-skoldkortelhormon/

https://www.aad.org/public/diseases/a-z/thyroid-disease-skin-changes

Ai J, Leonhardt JM, et al. “Autoimmune thyroid diseases: etiology, pathogenesis, and dermatologic manifestations.” J Am Acad Dermatol. 2003;48(5):641-59.

Anderson CK, Miller OF. “Triad of exophthalmos, pretibial myxedema, and acropachy in a patient with Graves’ disease.” J Am Acad Dermatol. 2003;48(6):970-2.

Bae JM, Lee JH, et al. “Vitiligo and overt thyroid diseases: A nationwide population-based study in Korea.” J Am Acad Dermatol. 2017;76(5):871-8.

Callen JP. “Dermatologic manifestations in patients with systemic disease.” In: Bolognia JL, et al. Dermatology. (second edition). Mosby Elsevier, Spain, 2008: 681-2.

Kalus AA, Chien AJ, et al. “Diabetes mellitus and other endocrine diseases.” In Wolff K et al. Fitzpatrick’s Dermatology in General Medicine (seventh edition).” McGraw Hill, China, 2008:1470-4.

Gęgotek A, Jastrząb A, Jarocka-Karpowicz I, Muszyńska M, Skrzydlewska E. The Effect of Sea Buckthorn (Hippophae rhamnoides L.) Seed Oil on UV-Induced Changes in Lipid Metabolism of Human Skin Cells. Antioxidants (Basel). 2018;7(9):110

Rafsanjani FN, Z Asl S, Naseri MK, Vahedian J. Effects of thyroid hormones on basal and stimulated gastric acid secretion due to histamine, carbachol and pentagastrin in rats. Saudi Med J. 2003 Apr;24(4):341-6. PMID: 12754530.

Mancini A, Di Segni C, Raimondo S, et al. Thyroid Hormones, Oxidative Stress, and Inflammation. Mediators Inflamm. 2016;2016:6757154. doi:10.1155/2016/6757154

Sinikumpu SP, Huilaja L, Auvinen J, Jokelainen J, Puukka K, Ruokonen A, Timonen M, Tasanen K. The Association Between Low Grade Systemic Inflammation and Skin Diseases: A Cross-sectional Survey in the Northern Finland Birth Cohort 1966. Acta Derm Venereol. 2018 Jan 12;98(1):65-69. doi: 10.2340/00015555-2795. PMID: 28902946.c