Katarina Fornander

Funderar du på om du kan vara hjälpt av tillskott? Näringsbrister är vanliga vid Graves hypertyreos men vilka tillskott som är rätt för dig beror på vilken fas av sjukdomen du är i och vilka kvarstående symtom du har.

En ämnesomsättning på högvarv förbrukar mer näring. Näring som bland annat behövs för att hålla inflammation och immunförsvar i schack. Det är en enorm stress för kroppen att upprätthålla energiproduktion, celldelning med mera i en högre takt.

Därför är det inte förvånade att brist på flera näringsämnen är vanliga bland oss med Graves. Bland annat järn, selen, zink som alla är viktiga för en normalfungerande sköldkörtel. Andra vanliga näringsbrister hos patienter med hypertyreos: aminosyror (byggstenar till proteiner), vitaminer (A, B6, B5, B1, C och D) och mineraler (fosfor, magnesium, kalium, natrium, krom).

Antioxidanter saknas när vi har höga sköldkörtelvärden och för en av de viktigaste, CoQ10 är  nivåerna bland de lägsta uppmätta hos människor. Vitamin E är en beskyddare av fetterna i kroppen. Även selen är en viktig antioxidant och spelar som stor roll för skyddet mot oxidativ stress. När nivåerna sjunker, som de gör vid hypertyreos kan fetter lättare oxidera vilket kan bidra till många av våra vanligaste folkhälsosjukdomar.

Läs mer om antioxidanter i artikeln om kost vid Graves 

Hjärnan tömd på näring 

Hjärna, muskler och hjärta blir också tömda på näringsämnen de behöver för sin funktion. Myo-inositol är en kolhydrat med effekter på signalsubstansen serotonin och därmed risken att drabbas av depression. När forskare mätte nivåer av näringsämnen i hjärnan hos patienter med Graves var myo-inositol klart lägre.

Även kolin, viktig för några av de mest grundläggande funktionerna i hjärnan som att hålla cellväggarna intakta, hade sänkta nivåer. Kolin är även förstadium till signalsubstansen acetylkolin, känt för att vara det lugnande nervsystemets viktigaste signalsubstans. Acetylkolin kan även främja minnet och personer vars kost innehåller mycket kolin har högre chanser till bättre minne. 

Medan kolin och myo-inositol-nivåerna verkar återhämta sig hos de flesta, men inte alla, ett år efter diagnos finns det andra ämnen, viktiga för hjärnan, som inte verkar göra det: glutamin och glutamat. Glutamin är en signalsubstans i hjärnan och också ett förstadium till en annan signalsubstans – glutamat. Samma mönster av lågt glutamin och glutamat har setts hos patienter med depression. Högre T3 ledde till större obalanser i ämnena i hjärnan. Glutamin är också vår vanligaste aminosyra och behövs för en start mag-tarmbarriär. 

Läs också: Hjärnan och sköldkörteln – om psykiskt välmående för dig med sköldkörtelbesvär

Muskler saknar näringsämnen

Även musklerna är beroende av rätt näringsämnen för att kunna utföra sitt arbete och Graves har visat sig minska ett av de viktiga ämnena – karnitin. Karnitin finns i hög koncentration i muskler och hjärtat. Det är avgörande för energiproduktionen plus att det kan transportera bort ansamlade slaggprodukter. 

När vi med Graves förbrukar förrådet av karnitin kan det leda till att energiproduktionen inte fungerar optimalt. Men inte nog med det, minskat karnitin gör även att cellerna förlorar ett skydd från höga nivåer av sköldkörtelhormon. 

Både T4 och T3 kan blockeras från att komma in i cellkärnan, vilket minskar de negativa effekterna av hormonöverskott. På grund av dessa effekter anser forskare att det kan vara rimligt med tillskott av karnitin till Gravessjuka. Patienter med Graves som fick 990 mg karnitin två gånger per dag upplevde också minskad trötthet och en del av patienterna fick också minskad mental trötthet. 

Karnitin finns nämligen även i hjärnan och när vi får för låga nivåer kan det påverka nervcellernas förmåga att fungera normalt genom att det minskar energiproduktionen, ökar oxidativ stress och till och med orsakar celldöd.

Grunden är näringsrik kost 

Basen för att återställa näring är kosten. Därför bör du sträva efter att äta tillräckligt av näringsrika råvaror. Kosttillskott ersätter inte en varierad kost har du aksneke läst och det stämmer berkligen 

Här är några av våra mest näringsrika livsmedel: 

  • Inälvsmat. Lever är sannerligen ett av naturens multivitamin- och mineraltillskott. Det är det mest näringsrika du kan äta, ät det gärna två till tre gånger i veckan. Lever innehåller bland annat några av de ämnen som urlakas vid Graves: karnitin, kolin, vitaminer och mineraler men även antioxidanterna CoQ10 och Alpha Liponsyra (ALA). Leverpastej du köper är tyvärr berövad på mycket av näringen och därför inte att rekommendera. Gör egen leverpastej istället.
  • Fisk och skaldjur. Ostron är källa till många olika näringsämnen. Feta fiskar är källa till omega-3. Mat från havet är också källa till jod, som en del menar att vi med hypertyreos ska vara försiktiga med. Ät dem för all del men undvik i alltför stora mängder. Läs mer om jod här i artikeln om kost.
  • Äggula. Ett annat av naturens multivitaminpaket. Vitan innehåller mindre näring men desto mer fina proteiner.
  • Kött. Att äta eller inte äta kött kan debatteras men här pratar vi näringsrik mat och då är kött en källa till näring. Vill du välja mer klimatvänligt kött ska du absolut köpa gräsbeteskött eller ännu hellre viltkött. Även inälvsmat och fågel har lägre klimatavtryck.
  • Nötter och frön. Världens bästa mellanmål och ett bra tillskott till sallader. Fulla med fibrer och mineraler samt fett och kolhydrater i kombination gör att energin räcker länge.Selen finns särskilt mycket av i paranötter, 2 per dag kan täcka ditt dagsbehov. Mängden selen i nötter kan dock variera varför du som vill vara på den säkra sidan bör välja kosttillskott. 
  • Grönsaker. Paprika, lök; kålväxter: grönkål, broccoli, vitkål; morot samt spenat är grönsaker med extra näringsvärde. 
  • Sjögräs, exempelvis spirulina och klorella är näringsrika. Spirulina kan innehålla jod, beroende på hur det odlats. Klorella innehåller måttliga mängder jod, men även här kan det variera. Fråga tillverkaren om du vill vara säker.
  • Vilda grönsaker och svamp, de är packade med näring och till på köpet klimatsmarta. Nässlor toppar listan men också maskros och kirskål är några av de mest näringsrika grönsaker du kan äta. 
  • Örter och kryddor.
  • Kakao.

Olika behov i olika faser 

För många kan näringsbristerna återställa sig av sig själva. Därför är det inte en optimal lösning att rekommendera alla tillskott till alla. Men vi får sällan tillgång till de tester som behövs för att se om näringen kommit i balans igen. 

Därför får du här förslag på tillskott vid olika faser av sjukdomen och olika kvarstående behov. Det bästa vore om vi kunde testa just dig och se dina behov men för de flesta är inte det möjligt. 

Baspaketet – för alla med Graves 

D-vitamin. 2000-5000 IE/dag. Stärker immunförsvar och minskar inflammation. Ta ett blodprov för att bestämma rätt dos för dig. Nivån i blodprovet bör vara minst 75 ng/ml, vissa menar att optimala nivåer är 100 – 150 ng/ml. Mer om D-vitamin i artikeln om kost. 

Selen. 200 mcg/dag. Vitalt för att minska inflammation och för sköldkörtelfunktion. Bäst upptag i formen selenocystein eller selenometionin. Mer om selens effekter kan du läsa här och om selen vid ögonsjukdom kan du läsa om här. 

Magnesium. 200mg/dag eller mer om du behöver Vanlig brist och används i över 300 enzymer. Avslappnande effekter och viktigt för energibildning. Välj magnesiumbisglycinat eller magnesiumcitrat för bästa biotillgänglighet. 

Järn. 50 till 100 mg/dag Vanlig brist hos kvinnor och viktigt för sköldkörteln. Testa alltid om du behöver järn eftersom för mycket skapar oxidation. Övervaka dina ferritinnivåer om du börjar med järntillskott. 

B-vitaminer. Högkvalitativt B-komplex med metylerade former av vitaminerna. Kan balansera kortsiolnivåer, ge mer energi och stötta bildning av T3 från T4.

Glutamin. 6 till 18 gram per dag. Läker läckande tarm och denna aminosyra är en brist även långsiktigt vid Graves. 

Glutation. 400 mg/dag. En antioxidant som gör många viktiga jobb vid sköldkörtelsjukdom och autoimmunitet.

N-acetlycystein. Upp till 1800 mg/dag. Stöttar bildning av glutation. 

C-vitamin. 750 mg/dag. Stöttar bildning av glutation, främjar hormonbalans och binjurehälsa. 

Omega-3. 1000 till 4000 mg fiskolja per dag eller motsvarande veganskt alternativ. Antiinflammatoriskt och balanserar immunförsvaret.  

Nydiagnosticerade paketet 

Du behöver fylla på med massor av näring och dämpa inflammation samt stävja fria radikaler. Det kan diskuteras hur länge vi är nydiagnosticerade. Studier med antioxidanter som föreslås här har pågått i två månader efter diagnos.

Multivitamin- och mineraltillskott. Snåla inte när du köper multi-vitamintillskott. De billiga har näringsämnen i sin billigaste form. Det betyder att du kanske inte tar upp näringen som finns i tabletten eller att kroppen inte kan använda sig av den för att den inte är i aktiv form. Besök en hälsokostbutik du litar på, de kan hjälpa dig välja ett högkvalitativt tillskott.

Vitamin E. 50 till 400 mg/dag. Från en källa med alla typer av vitamin-E, inte bara alfatokoferol.Skyddar fetter från att härskna.

Betakaroten eller vitamin A. 7500 µg betakaroten eller 1000 IE vitamin A. Skyddar från oxidativ stress. Vissa av oss konverterar inte betakaroten till vitamin A så väl, därför kan det vara bättre att välja vitamin A. 

Zink. Upp till 50 mg per dag. Stöttar immunförsvaret och de egna antioxidanterna. 

Myo-inositol. 2 gram en eller två gånger per dag. Stöttar muskler, binjurar och hjärnan. 

Kolin. 250 mg/day. Supports brain health, 

Karnitin eller Acetyl-L-karnitin. 500 mg/ dag. Acetyl L-karnintin bildas från karnitin men kan vara för stuímulerande för vissa. Skyddar cellerna från överskott av sköldkörtelhormon. 990 mg/dag kunde i en studie minska trötthet och snabba på återhämtning vid Graves.

Coenzym Q10 (Q10). 100 till 400 mg/dag. Särskilt vid trötthet eller under akuta fasen. De högre doserna om dina hormonnivåer är höga. 120 mg/dag kunde i en studie förbättra hjärtats funktion hos Gravespatienter.

Hjärnpaketet

Känner du du dig trött, nedstämd eller har andra symtom som kommer från hjärnan vill du kanske stötta dess återhämtning. Här är några näringsämnen som är särskilt nyttiga för hjärnan eller där brist är konstaterat vid Graves.

Polyfenoler. Hittas i kryddor som nejlika, pepparmint och oregano. Även bär, nötter, te, kakao. Om du är nydiagnosticerad bör du skippa kakao och kaffe på grund av den stimulerande effekten.

Coenzym Q10 (Q10). Se ovan.

Omega-3 se ovan.

Karnitin eller Acetyl-L-karnitin. Se ovan.

Fosfatidylserin. 200 till 400 mg/ dag. Förbättrar minne, fokus och humör.

B-vitaminer. Se ovan.

Ögonpaketet

Du som har Graves ögonsjukdom har mer inflammation än andra med Graves och kan ha nytta av extra antioxidanter under längre tid.

Nikotinamid. 200 mg/dag. Denna dos i 3 månader gav signifikanta förbättringar för patienterna i studier. Patienterna inkluderade de med svår ögonsjukdom men det var ett litet antal som deltog i studien, därför behövs större studier.

Små studier med celler från patienter med Graves oftalmopati har visat positiva effekter av behandling med antioxidanter som N-acetylcystein och Vitamin-C.

Selen är mer studerat och det finns sannolikt en vinning med att använda denna antioxidant vid mild ögonsjukdom. Läs mer om selen här.

Du kan även ha nytta av att minska dina nivåer av urinsyra. Läs mer i artikeln om ögonsjukdom här.

Sömn- samt lugn-och-ro paketet

För många är sömnen knepig efter diagnos. När vi har höga värden är det svårt att sova och det mönstret kan sitta i. Du kan även behöva stötta binjurar som hamnar ur balans när hormonvärdena är höga. Vill du läsa mer om att återställa binjurarna kan du läsa boken Efter Graves – Din väg till läkning.

Betablockerare är inget tillskott men kan hjälpa den som nyligen blivit diagnosticerad att sova. Många av symtomen vid Graves kommer från att det sympatiska, den aktiva delen av autonoma nervsystemet, är igång. Betablockerare hindrar adrenalinet från att påverka kroppen och hjärnan. Det kan hjälpa sömnen.

B-komplex. Se ovan.

Vitamin C. Se ovan.

Magnesium. Se ovan.

Traditionella växtbaserade tillskott som lavendel, valeriana, humle eller citronmeliss.

Sömn är förstås mycket mer än tillskott, du behöver antagligen just nu vara mer noga med din sömnhygien. Ta det lugnt på kvällen, ett varmt bad eller dusch, undvik skärmar och liknande.

Behöver jag ta alla dessa tillskott – det är en enorm lista? 

Det finns ingenting som säger att om du tar tillskotten i dessa förslaget blir du friskare eller mår bättre. Tyvärr finns idag för lite forskning och vi är alla individer. Se detta som förslag och inte ett facit. För vissa enskilda näringsämnen finns en bevisad effekt vid Graves medan andra förslag är baserade på de brister och obalanser som uppstår vid sjukdomen. Helst skulle du ta ett test för att avgöra vad du behöver, i annat fall diskutera med en vårdgivare eller annan behandlare du litar på. Det är ingen vits med att ta för mycket tillskott heller, det kan vara skadligt. 

Interaktioner och försiktighet 

Tänk på att vissa tillskott kan interagera med läkemedel eller varandra. Aminosyran tyrosin ingår till exempel i både sköldkörtelhormon (som finns i Levaxin)  och Q10. Därför rekommenderas du vänta 2 timmar mellan att du tar dem. Även järn och kalcium bör du ta med två timmars mellanrum från sköldkörtelhormon.

Per Wändell, professor i allmänmedicin vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle på karolinska Institutet sammanfattar det så här: 

“Patienter som tar Levaxin bör också överväga möjliga interaktioner med andra preparat. Till exempel interagerar läkemedlet med följande aktiva ingredienser: kalcium eller andra tvåvärda mineraler (som järn min anmärkning), antacida, metformin, glukokortikoider, betablockerare och orala preventivmedel.

Tillräcklig tid bör gå mellan andra läkemedel och Levaxin- 30 minuter till två timmar anses vara det optimala.”

Vill du vara försiktig ska du alltid diskutera dina tillskott med din läkare. 

  • Ta med en lista på tillskott och läkemedel till ditt läkarbesök. 
  • Innan du börjar med ett tillskott, prata med din läkare.