Katarina Fornander

Irriterad, svettig och sömnproblem? Det kan vara svårt att skilja på hypertyreos och klimakteriet vid en första anblick. Hur det du vad som är vad? Och du som vet att du har hyper – hur blir det med klimakteriesymtomen?

I varje fas i en kvinnas liv när det uppkommer hormonsvängningar, som graviditet, förklimakterie eller klimakterie ökar risken för att vi får hypertyreos. Eller egentligen alla autoimmuna sjukdomar. Länken är östrogen. Hormonet är viktigt för att balansera immunförsvaret och när det svänger kan autoimmunitet utlösas.

Om du känner igen dig i symtom på hyper och är i menopausen är det mycket vanligare att symtomen kommer från den. Men se till att prover på sköldkörteln tas för att utesluta hypertyreos. 

Vanliga symtom på klimakteriet

  • Svettas 
  • Värmevallningar 
  • Nedstämdhet
  • Humörsvängningar
  • Svårt att sova
  • Torra och sköra slemhinnor
  • Urinvägsproblem 
  • Oregelbunden eller utebliven mens 

Vanliga symtom på hypertyreos

  • Hjärtklappning
  • Irriterad och har kort stubin
  • Svårt att klara av stress 
  • Går ner i vikt 
  • Diarré
  • Låg ork psykiskt och fysiskt
  • Tål inte värme, svettas lätt 
  • Rastlös
  • Händerna darrar
  • Snabb puls

Varför gör hypertyreos klimakteriet värre?

Hormonella svängningar kan vara påfrestande och påverka oss djupt. Böcker på ämnet har titlar som ”Hormonkarusellen” av Hilde Löfqvist och tidigare nämnda ”Kaos i Kvinnohjärnan” av Mia Lundin, för att indikera att vi kan känna oss helt upp och ner när det är som värst. Dessa böcker diskuterar också det bästa sättet att använda hormonersättning – närmare bestämt bioidentiskt östrogen och progesteron vid förklimakterie och klimakterie, något som kan vara mycket positivt för livskvaliteten vid hormonsvängningar.

Prata med din läkare för att se om hormonersättning kan vara aktuellt för dig. Det finns flera orsaker till att vi kan ha hormonobalanser och många av dem adresseras när du följer övriga praktiska tips i den här boken. Har du exempelvis en underliggande inflammation kommer hormonersättning sätta plåster på såren men du behöver också titta på grundorsakerna till att du upplever symtom av hormonsvängningar.

Att ta sig igenom hormonsvängningar

Studier på livskvalitet vid menopaus indikerar att fysisk aktivitet har en särskilt viktig roll, det kan nämligen minska de svettningar många upplever är jobbiga. Bonusen är att det även är bra för sömnen och hjärnan att motionera, mer om det i avsnittet om rörelse.

Även att söka stöd hos andra kan vara värdefullt, våga prata om hur du upplever det med andra kvinnor. Vi går alla trots allt igenom samma faser i livet.

Fytoöstrogener som finns i många växter kan stimulera samma receptorer som östrogen, fast mildare, och kan därför vara en brygga tills dina binjurar är i balans igen. En studie visade att kvinnor i förklimakteriet som åt mer baljväxter, inklusive soja, hade mer optimism och en mer positiv syn på livet. Källor till fytoöstrogener:

  • Edamemebönor och sojabönor (välj ekologiskt odlade och inte hel- eller halvfabrikat med soja)
  • Baljväxter som bönor och linser
  • Malda linfrön (mal dem precis innan du ska äta dem för att inte fetterna ska härskna
  • Sesamfrö
  • Rödklöver

Binjurarnas roll vid förvärrade klimakteriesymtom

Kortisol och våra könshormoner, testosteron, östrogen och progesteron kommer från samma byggsten: kolesterol. Från kolesterol bildas pregnenolon och därifrån kan vi bilda de andra hormonerna. Miljöfaktorer som stress kan påverka om pregnenolon, ska gå vidare och bli kortisol eller något av de andra hormonerna. När vi upplever stress kommer kroppen bilda mindre av de uppbyggande, läkande hormonerna som testosteron eller östrogen och istället bilda kortisol. Det här kallas ofta för ”pregnenolone steal”, det vill säga förstadiet till våra långsiktigt gynnsamma hormoner stjäls av kroppens akuta stressrespons.

Resultatet kan bli att vi får olika symtom på grund av för låga nivåer av könshormoner. Hjärnan får inte heller den mängd gynnsamma hormoner den behöver, vilket kan förvärra problemen Graves redan har orsakat. Könshormonerna är vitala för hjärnan och lägre nivåer har kopplats till förändrade nivåer av signalsubstanser, depression, sömnsvårigheter och demens. Svängningar i hormoner, som vid menopaus har associerats med lägre livskvalitet. 

Ett sätt att ta reda på om pregnenolon går till att bilda kortisol eller könshormoner är att mäta nivåerna av hormonet Dehydroepiandrosteron (DHEA-S) i blodet. DHEA-S är förstadium till könshormonerna, det bildas i binjurarna och omvandlas i testiklar eller äggstockar till testosteron och östrogen. DHEA-S beskrivs ibland som en mirakelkur för att motverka åldrande, eftersom dess produktion minskar stadigt från 20-årsåldern. Det är att ta i, men hormonet har många välgörande effekter för att hålla kropp och hjärna hälsosamma. Det finns ett positivt samband mellan nivåer av DHEA-S och god kognition hos både kvinnor och män, vilket understryker dess roll för att stärka vårt limbiska system.

Nivåerna av DHEA-S har funnits minskade vid Graves vilket bekräftar att vi riskerar att gå miste inte bara om DHEA-S gynnsamma effekter utan också våra könshormoners.

Att stötta binjurarna

Mia Lundin som driver Her Care och intevjuad i boken “Efter Graves – Din väg till läkning” beskriver vikten av att återhämta binjuarna så här:

”Det allra viktigaste är att inte tro att du blir piggare för att du går på gymmet. Istället måste du hitta lugnet. Meditera, yoga, lugna promenader, titta ut genom fönstret på fåglarna. Sänk ribban. Det är inte så lätt för alla men det är där vi måste börja. Sedan sakta men säkert bygga upp tarmen så att den mår bra, ge kroppen näringen den behöver och att den bryts ner och tas upp.”

Annat du kan göra för dina binjurar:

  • Balansera blodsockret
  • Avslappning och andningsövningar
  • Sov tillräckligt
  • Skippa stimulans i form av alkohol, nikotin och kaffe
  • Undvik stress när du kan, en del kanske behöver göra omfattande förändringar i sitt liv

Näringsämnen för binjurarna

Att se till att fylla på av dessa näringsämnen kan underlätta binjurarnas återhämtning och ge byggstenar för hormonproduktion.

Vitamin C. Binjurarna är de organ i kroppen med det största lagret av vitamin C. Varje gång kortisol utsöndras, skickar binjurarna även ut en dos av vitaminet. Därför kan binjurarnas vitamin C-nivåer vid Graves vara minskade.

B-vitaminer. B-vitaminer är viktiga för binjurarna, särskilt pantotensyra och biotin och brist på dessa har länkats till sämre funktion hos binjurarna.

Mineraler. Mineralerna kalium, zink, järn och magnesium förbrukas alla i högre takt när kortisolproduktionen är hög. Magnesium har en särskild roll för att ge binjurarna en paus då det minskar aktivitet i vår stressrespons och därmed minskar behovet att bilda kortisol.

Bra fetter och kolesterol. Binjurarnas hormon skapas av kolesterol från kosten eller fettsyror varför du bör se till att få i dig rikligt med bra fetter. Kolesterol hittar du i bland annat ägg, rött kött och skaldjur. Oroa dig inte för att få i dig för mycket kolesterol. Kroppen minskar sin egen produktion när vi får i oss kolesterol med kosten.

Anpassa kolhydratintaget. Kolhydrater är omdebatterade och råden pekar åt olika håll. Sanningen är att vi alla har individuella behov av mängden kolhydrater i vår kost. Behovet beror delvis på vår metabola hälsa och hur mycket vi rör på oss. Men även gener och epigenetik spelar in. Vissa omsätter fett bättre och andra kolhydrater. Det finns två viktiga anledningar till att du med Graves kan må bra av att äta kolhydrater av bra kvalitet (det vill säga icke processade och med lågt GI).

Insulin som utsöndras när vi äter kolhydrater behövs för att omvandla T4 till T3, vilket du kan ha nytta av om du tar substitutionsbehandling i form av Levaxin.

Personer som äter en lågkolhydratkost tenderar att ha högre nivåer av kortisol. När du vill låta dina binjurar vila behöver du därför troligen äta kolhydrater av bra kvalitet. Känner du dig energilös, se efter dels hur mycket energi allmänhet du får i dig men tänk också på hur mycket kolhydrater du äter. Prova att öka mängden kolhydrater och se hur du mår.

Slutsats – Klimakteriet och hypertyreos

Att gå igenom klimakteriet kan vara jobbigt nog. Men att dessutom kämpa med hypertyreos gör det inte lättare. Tänk på binjurarnas viktiga roll för din hormonella hälsa och ge dem stöd. Framför allt genom att minska på stressen, något som är lättare sagt än gjort.

Är du en av dem som vill veta mer om livsstilens påverkan på din hälsa? På min egen väg till läkning lärde jag mig massor om sjukdomen, vad den gör med hälsan och hur vi kan återhämta oss bäst. Som journalist och författare kändes det naturligt att sammanställa det i boken Efter Graves – Din väg till läkning. Jag hoppas att informationen ska komma dig till nytta.

P.S. Funderar du på om tar rätt dos sköldkörtelhormoner? Scrolla ner för att få en gratis e-bok som kan hjälpa dig att få mer energi och balansera din hormoner. På 11 sidor går vi igenom Steg 1 – Ta reda på om du tar för mycket eller för lite hormonSteg 2 – Se över dina behandlingsalternativ och Steg 3 – Använd kraften i rätt livsstil