Kan huvudvärken bero på sköldkörteln?

Kan huvudvärk bero på sköldkörteln?

Vid alla typer av sköldkörtelbesvär är ett av de potentiella symtomen huvudvärk. Det beror på att sköldkörteln hänger samman med blodkärl och blodtryck samt kan orsaka hormonsvängningar. Två av de vanligaste typerna av huvudvärk som är associerade med sköldkörteln är migrän och huvudvärk på grund av högt blodtryck.

Två av de vanligaste typerna av huvudvärk som är associerade med sköldkörteln är migrän och huvudvärk på grund av högt blodtryck. Här är skillnaderna:

Känn igen migrän

• Ont på ena sidan
  • Pulserande smärta
  • Illamående
  • Känslig för ljud och ljus

Känn igen huvudvärk orsakad av högt blodtryck

• Ont på båda sidor
  • Pulserande smärta
  • Blir värre med aktivitet
  • Ofta på morgonen
  • Synstörningar
  • Andfådd

Hypotyreos och huvudvärk

Den som nyligen har blivit diagnosticerad med hypotyreos har 21 procent högre risk för att lida av återkommande huvudvärk och 41 procent högre risk att lida av migrän.

Normalt sett blir symtomen bättre när du får behandling och din sköldkörtel är i balans.

Har du fått veta av din läkare att du har normala provsvar men du lider ändå av huvudvärk? Då kan det vara så att dina nuvarande värden inte är optimala för just dig. Forskning visar att många mår som bäst med ett TSH mellan 0,5 och 2 samt T3 och T4 i den högre delen av spannet. Ladda ner en e-bok nedan om att ställa in dina sköldkörtelhormoner.

Det är också vanligare med migrän bland de som har svårt att ombilda T4 (som finns i Levaxin) till T3. När vi tar Levaxin antar vi att detta ska ske men vissa har av genetiska skäl eller andra orsaker svårare med det. Livsstilsförändringar eller byte av behandling, T3 kan ges som tillägg, kan vara lösningen. Mer om det också i e-boken.

Det kan alltså vara så att du fortfarande har för låga värden eller så har du för mycket behandling och får huvudvärk på grund av det.

Hypertyreos och huvudvärk

För lite hormon är inte bra, men det är inte för mycket heller. Sköldkörteln måste vara helt i balans, för mycket hormon som vid hypertyreos kan också vara en orsak till huvudvärk.

Blodtrycket är ofta en faktor vid hypertyreos och huvudvärk. Sköldkörtelhormoner påverkar adrenalin som i sin tur höjer blodtrycket. Det kan ge symtom på huvudvärk som ofta kommer på morgonen, sitter på båda sidor av huvudet och minskar när vi vilar.

Betablockerare kan hjälpa

Det här brukar stabilisera sig när sköldkörteln kommer i balans. Har du hypertyreos får du ofta betablockerare utskrivet. Dessa hindrar adrenalin från att vara aktivt i kroppen och det kan hjälpa mot denna typ av huvudvärk.

Tänk bara på att huvudvärk även kan uppkomma i samband med att du slutar med betablockerare. Det är viktigt att du inte slutar ta dem plötsligt. Minskning av dosen eller avbrytande av behandling bör diskuteras med din läkare först.

En extra varning om du tar Thacapzol för din hypertyreos är att huvudvärk är ett av symtomen på den allvarliga biverkningen där dina vita blodkroppar minskar till farligt låga nivåer. Har du feber, halsont eller annan allvarlig infektionssjukdom skall läkare omedelbart kontaktas för en eventuell blodanalys.

Minska migrän med livsstilen

Det finns flera sätt att minska migrän med hjälp av livsstilen.

Välj rätt näring: riboflavin (vitamin B2), coenzym Q10, magnesium, pestskråpextrakt och mattram. Du som har hypertyreos har ofta låga nivåer av Q10.

Läs också Kosttillskott vid hypertyreos – Vilka är rätt för dig?

Balansera blodsockret: När blodsockret dyker kan huvudvärk uppkomma. Är protein och fett till varje måltid – särskilt frukost, välj mat med lågt GI, motionera regelbundet och sov gott på natten. Äter du kolhydrater kan äppelcidervinäger, 1 msk i vatten eller som dressing, sänka glykemiskt index eftersom det försenar tömning av magsäcken.

Ge tid för återhämtning: Genom att minska på stress och komma ner i varv kan du få mindre symtom av migrän. Gör regelbundet yoga, meditation, var i naturen eller andra aktiviteter som är återhämtande. Stress är inte farligt men vi behöver balansera den.

Rätt fetter: Omega-3, speciellt fettsyrorna EPA och DHA kan kopplas till minskad risk för migrän.

Bädda för hormonbalans: Om du haft huvudvärk vid mens eller klimakteriet så vet du att östrogen också påverkar blodkärlen och östrogenrisken. En studie provade om ytoöstrogener från soja, dong quai och läkesilverax kunde hjälpa mot migrän. Efter sex månader hade kvinnorna som fått fytoöstrogener mindre antal migränattacker än de kvinnor i studien som fått overksamma piller. Endast hälften så många.

Läkemedelsbiverkningar och huvudvärk

Både Levaxin och blockerande läkemedel som tas vid hypertyreos är kända för att ge huvudvärk som en biverkning.

För en del hjälper det att dela upp sina läkemedel i fler doser när de vill minska migrän. Prata med din läkare hur du gör det på bästa sätt.

Huvudvärk och migrän ökar risken för sköldkörtelsjukdom

Intressant nog finns sambandet åt andra hållet också. Det vill säga den som lider av migrän har en större risk att drabbas av hypotyreos i framtiden. En studie visar att kvinnor som har migrän kan räkna med en 41 procent högre risk att få sköldkörtelbesvär.

Om du har migrän och sköldkörtelbesvär

Migrän är väldigt påfrestande och kan sänka livskvaliteten. För att minska antalet attacker kan du prova dessa tips:

• Var försiktig om du byter läkemedelstillverkare eller dos eftersom detta kan utlösa svängningar i hormoner som i sin tur utlöser migrän.
  • Testa dina hormoner ofta, gärna var 6:e månad så du tillsammans med din läkare kan ställa in medicinering vid behov.
  • Hitta en läkare som är villig att lyssna på dig och inte bara behandlar dig utefter dina provsvar. Du vill få hjälp att hitta din personliga, optimala nivå.
  • Berätta för din läkare att du gärna vill undvika fluktueringar i hormonnivåer med tanke på din migrän.
  • Tar du blockerande läkemedel för sköldkörteln kan det hjälpa att dela upp doserna under dagen för att minska biverkningar.
  • Läs e-boken nedan om att optimera din behandling och dina hormonnivåer för mer tips.

Andra orsaker till migrän eller huvudvärk

Huvudvärk är ett diffust symtom som kan komma av många olika anledningar. Det betyder att det inte behöver vara din sköldkörtel som är orsaken till problemet, även om det för väldigt många är det.

Klimakteriet, diabetes, högt blodtryck och många allvarliga sjukdomar kan orsaka huvudvärk. Se till att du söker hjälp och tar din huvudvärk på allvar. Du ska inte behöva dämpa den med stora mängder läkemedel eller uppleva en sänkt livskvalitet.

Här finns en lista med 10 olika orsaker till huvudvärk – se om du känner igen dig i någon av dem.

Inflammation i hjärnan som orsak

Både vid hypotyreos och hypertyreos kan en inflammation i hjärnan uppkomma, encefalit. Detta är relativt ovanligt men kan bli allvarligt. Förutom huvudvärk kan även dessa symtom uppkomma:

• Förvirring
  • Muskelsvaghet
  • Tappar minnet
  • Beteendeförändringar
  • Hallucinationer eller vanföreställningar
  • Anfall

En annan varning är att Graves kan i vissa fall orsaka en inflammation i hjärnan kallad Graves encefalit. Sök vård omedelbart.

Slutsats huvudvärk och sköldkörteln

Om du har huvudvärk och sköldkörtelbesvär är du inte ensam. Särskilt du som inte är rätt behandlad kan drabbas men det kan också vara en biverkan av behandlingen.

Se till att rätt prover tas, du har en läkare som lyssnar på dig och att du minskar på dina hormonsvängningar.

En dagbok kan hjälpa dig att hitta orsaker till din huvudvärk. Var den bättre när du tog förra dosen av levaxin? Eller kommer den alltid veckan före mens? Skriv ner symtomen och få en ovärderlig källa till att påverka symtomen.

Är du en av dem som vill veta mer om livsstilens påverkan på din hälsa? På min egen väg till läkning lärde jag mig massor om sjukdomen, vad den gör med hälsan och hur vi kan återhämta oss bäst. Som journalist och författare kändes det naturligt att sammanställa det i boken Efter Graves – Din väg till läkning.