Kosttillskott vid Graves - vilka är rätt för dig?

Kosttillskott vid Graves – vilka är rätt för dig?

Funderar du på om du kan vara hjälpt av tillskott? Näringsbrister är vanliga vid Graves hypertyreos men vilka tillskott som är rätt för dig beror på vilken fas av sjukdomen du är i och vilka kvarstående symtom du har.

En ämnesomsättning på högvarv förbrukar mer näring. Näring som bland annat behövs för att hålla inflammation och immunförsvar i schack. Det är en enorm stress för kroppen att upprätthålla energiproduktion, celldelning med mera i en högre takt.

Därför är det inte förvånade att brist på flera näringsämnen är vanliga bland oss med Graves. Bland annat järn, selen, zink som alla är viktiga för en normalfungerande sköldkörtel. Andra vanliga näringsbrister hos patienter med hypertyreos: aminosyror (byggstenar till proteiner), vitaminer (A, B6, B5, B1, C och D) och mineraler (fosfor, magnesium, kalium, natrium, krom).

Antioxidanter saknas när vi har höga sköldkörtelvärden och för en av de viktigaste, CoQ10 är  nivåerna bland de lägsta uppmätta hos människor. Vitamin E är en beskyddare av fetterna i kroppen. Även selen är en viktig antioxidant och spelar som stor roll för skyddet mot oxidativ stress. När nivåerna sjunker, som de gör vid hypertyreos kan fetter lättare oxidera vilket kan bidra till många av våra vanligaste folkhälsosjukdomar.

Olika behov i olika faser

För många kan näringsbristerna återställa sig av sig själva. Därför är det inte en optimal lösning att rekommendera alla tillskott till alla. Men vi får sällan tillgång till de tester som behövs för att se om näringen kommit i balans igen. Basen för att återställa näring är kosten. Därför bör du sträva efter att äta tillräckligt av näringsrika råvaror. Kosttillskott ersätter inte en varierad kost har du kanske läst och det stämmer verkligen.

Därför får du här förslag på tillskott vid olika faser av sjukdomen och olika kvarstående behov. Det bästa vore om vi kunde testa just dig och se dina behov men för de flesta är inte det möjligt.

Baspaketet – för alla med Graves

• D-vitamin. 2000-5000 IE/dag. Stärker immunförsvar och minskar inflammation. Ta ett blodprov för att bestämma rätt dos för dig. Nivån i blodprovet bör vara minst 75 ng/ml, vissa menar att optimala nivåer är 100 – 150 ng/ml.
  • Selen. 200 mcg/dag. Vitalt för att minska inflammation och för sköldkörtelfunktion. Bäst upptag i formen selenocystein eller selenometionin. Mer om selens effekter kan du läsa här och om selen vid ögonsjukdom kan du läsa om här
  • Magnesium. 200mg/dag eller mer om du behöver. Vanlig brist och används i över 300 enzymer. Avslappnande effekter och viktigt för energibildning. Välj magnesiumbisglycinat eller magnesiumcitrat för bästa biotillgänglighet.
  • B-vitaminer. Högkvalitativt B-komplex med metylerade former av vitaminerna. Kan balansera kortsiolnivåer, ge mer energi och stötta bildning av T3 från T4. Vanliga brister vid sköldkörtelsjukdom.
  • Omega-3. 1000 till 4000 mg fiskolja per dag eller motsvarande veganskt alternativ. Antiinflammatoriskt och balanserar immunförsvaret.

Nydiagnosticerade paketet

Du behöver fylla på med massor av näring och dämpa inflammation samt stävja fria radikaler. Studier med antioxidanter som föreslås här har pågått i två månader efter diagnos.

• Multivitamin- och mineraltillskott. Snåla inte när du köper multi-vitamintillskott. De billiga har näringsämnen i sin billigaste form. Det betyder att du kanske inte tar upp näringen som finns i tabletten eller att kroppen inte kan använda sig av den för att den inte är i aktiv form. Besök en hälsokostbutik du litar på, de kan hjälpa dig välja ett högkvalitativt tillskott.

Vanliga brister som påverkar hjärnhälsa

• Myo-inositol. 2 gram en eller två gånger per dag. Stöttar muskler, binjurar och hjärnan. Påverkar troligen också autoimmuiniteten, särskilt tillsammans med selen.
  • Kolin. 250 mg/day. Stödjer hjärnhälsa och är en brist vid diagnos.
  • Karnitin eller Acetyl-L-karnitin. 500 mg/ dag. Acetyl L-karnintin bildas från karnitin men kan vara för stimulerande för vissa. Skyddar cellerna från överskott av sköldkörtelhormon. 990 mg/dag kunde i en studie minska trötthet och snabba på återhämtning vid Graves.

Tillskott som underlättar återhämtning

• Coenzym Q10 (Q10). 100 till 400 mg/dag. Särskilt vid trötthet eller under akuta fasen. De högre doserna om dina hormonnivåer är höga. 120 mg/dag kunde i en studie förbättra hjärtats funktion hos Gravespatienter.
  • Vitamin E. 50 till 400 mg/dag. Från en källa med alla typer av vitamin-E, inte bara alfatocoferol. Skyddar fetter från att härskna.
  • Betakaroten eller vitamin A. 7500 µg betakaroten eller 1000 IE vitamin A. Skyddar från oxidativ stress. Vissa av oss konverterar inte betakaroten till vitamin A så väl, därför kan det vara bättre att välja vitamin A.
  • Zink. Upp till 50 mg per dag. Stöttar immunförsvaret och de egna antioxidanterna.

Kan antioxidanter vara komplement till annan behandling?

Forskare menar att det är troligt att den oxidativa stressen under sjukdomen är orsak till en del av besvären vi med Graves upplever. Därför ligger det inte långt borta att undersöka behandling med antioxidanter. Några studier har provat vitamin C, propolis, vitamin E och andra antioxidanter i tillägg till den vanliga läkemedelsbehandlingen.

Är det en bra idé att lägga till antioxidanter till läkemedelsbehandling? Ja, forskare menar att antioxidanter i tillägg till läkemedelsbehandling tidigt vid diagnos kan vara till nytta för patienter genom snabbare kontroll av sjukdomen, tack vare återhämtning av hormonnivåer och symtom. Lägg märke till att den rekommenderade tiden för tillskott är 8 veckor – därefter bör förråden av antioxidanter ha fyllts på igen. Dessutom har långa perioder av tillskott med fettlösliga antioxidanter som A-vitamin och E-vitamin kopplats till negativa effekter på hälsan.

Extra utöver basen

• Glutamin. 6 till 18 gram per dag. Läker läckande tarm och denna aminosyra är en brist även långsiktigt vid Graves.
  • Glutation. 400 mg/dag. En antioxidant som gör många viktiga jobb vid sköldkörtelsjukdom och autoimmunitet.
  • N-acetlycystein. Upp till 1800 mg/dag. Stöttar bildning av glutation och är ett billigare alternativ till att ta glutation.
  • Myo-inositol. 600 mg per dag kan förbättra autoimmunitet mot sköldkörteln, särskilt tillsammans med selen.

Ögonpaketet

Du som har Graves ögonsjukdom har mer inflammation än andra med Graves och kan ha nytta av extra antioxidanter under längre tid.

• Nikotinamid. 200 mg/dag. Denna dos i 3 månader gav signifikanta förbättringar för patienterna i studier. Patienterna inkluderade de med svår ögonsjukdom men det var ett litet antal som deltog i studien, därför behövs större studier.
  • Små studier med celler från patienter med Graves oftalmopati har visat positiva effekter av behandling med antioxidanter som N-acetylcystein och Vitamin-C.
  • Selen är mer studerat och det finns sannolikt en vinning med att använda denna antioxidant vid mild ögonsjukdom. Läs mer om selen här.

Du kan även ha nytta av att minska dina nivåer av urinsyra. Läs mer i artikeln om lösningar vid ögonsjukdom här.

Behöver jag verkligen ta alla dessa tillskott – det är en lång lista?

Det finns ingenting som garanterar att om du tar tillskotten i dessa förslaget blir du friskare eller mår bättre. Tyvärr finns idag för lite forskning kring Graves och tillskott, plus att vi är alla individer. Se detta som förslag och inte ett facit. För vissa enskilda näringsämnen finns en bevisad effekt vid Graves medan andra förslag är baserade på de brister och obalanser som uppstår vid sjukdomen. Helst skulle du ta ett test för att avgöra vad du behöver, i annat fall diskutera med en vårdgivare eller annan behandlare du litar på. Det är ingen vits med att ta för mycket tillskott heller, det kan vara skadligt.

Interaktioner och försiktighet

Tänk på att vissa tillskott kan interagera med läkemedel eller varandra. Aminosyran tyrosin ingår till exempel i både sköldkörtelhormon (som finns i Levaxin) och Q10. Därför rekommenderas du vänta 2 timmar mellan att du tar dem. Även järn, magnesium- och kalcium bör du ta med två timmars mellanrum från sköldkörtelhormon.

Per Wändell, professor i allmänmedicin vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle på karolinska Institutet sammanfattar det så här:

“Patienter som tar Levaxin bör också överväga möjliga interaktioner med andra preparat. Till exempel interagerar läkemedlet med följande aktiva ingredienser: kalcium eller andra tvåvärda mineraler (som järn min anmärkning), antacida, metformin, glukokortikoider, betablockerare och orala preventivmedel.

Tillräcklig tid bör gå mellan andra läkemedel och Levaxin- 30 minuter till två timmar anses vara det optimala.”

Vill du vara försiktig ska du alltid diskutera dina tillskott med din läkare.

• Ta med en lista på tillskott och läkemedel till ditt läkarbesök.
  • Innan du börjar med ett tillskott, prata med din läkare.

Slutsats – Rätt tillskott vid hypertyreos

Att hitta rätt tillskott vid hypertyreos för sköldkörteln är olika för alla. Grundstenar är en kost som är näringstäthet och sedan fylla på med endast de nödvändiga tillskotten. Välj tillskott utifrån hur nyligen du blivit diagnosticerad och vilka symtom du har.

Är du en av dem som vill veta mer om livsstilens påverkan på din hälsa? På min egen väg till läkning lärde jag mig massor om sjukdomen, vad den gör med hälsan och hur vi kan återhämta oss bäst. Som journalist och författare kändes det naturligt att sammanställa det i boken Efter Graves – Din väg till läkning. Jag hoppas att informationen ska komma dig till nytta.

P.S. Funderar du på om tar rätt dos sköldkörtelhormoner? Scrolla ner för att få en gratis e-bok som kan hjälpa dig att få mer energi och balansera din hormoner. På 11 sidor går vi igenom Steg 1 – Ta reda på om du tar för mycket eller för lite hormon. Steg 2 – Se över dina behandlingsalternativ och Steg 3 – Använd kraften i rätt livsstil