D-vitamin – Essentiellt för sköldkörtelhälsa

De potentiella fördelarna är många. D-vitamin är antiinflammatoriskt, kan reglera immunförsvaret och ge oss mer energi. Men vad vet vi om nyttan med D-vitamin vid sköldkörtelbesvär?

D-vitamin är ett näringsämne vi får i oss med kosten och finns rikligt i fet fisk och berikade mjölkprodukter. En del finns även i kött och ägg. Det kan även produceras av kroppen själv från kolesterol, med hjälp av solljus. Under de ljusa månaderna, ungefär april till september, står solen i en sådan vinkel att produktionen i huden stimuleras. D-vitamin är egentligen ett prohormon, men har fått namnet vitamin.

Hur fungerar D-vitamin i kroppen?

Länge visste vi att D-vitamin behövdes för att bygga ett starkt skelett. På 2000-talet exploderade forskningen kring D-vitamin och världen fick upp ögonen för vilket mångsidigt ämne det är. D-vitamin går, tack vare att det är fettlösligt, in i cellkärnan och reglerar hur aktiva våra gener är. D-vitamin kan bland annat hjälpa dig:

• Absorbera och behålla kalcium och fosfor, viktigt för benhälsa
  • Reglera immunförsvaret i infektion och autoimmunitet
  • Dämpa inflammation
  • Bibehålla god hjärnhälsa.

Hur vanligt är det med brist vid sköldkörtelsjukdom?

Forskare har sett att D-vitamin ofta är lågt både hos dig med underfunktion och överfunktion i sköldkörteln (1). Din risk att få autoimmun sjukdom vid brist styrs troligen också av dina gener. Har du ärvt en mottagare för D-vitamin i dina celler som är mindre effektiv, kanske du är känsligare för låga nivåer av vitaminet (2).

Kan D-vitaminbrist orsaka sköldkörtelsjukdom?

En studie visade att ju lägre D-vitaminnivåer en person hade, desto högre var risken att insjukna i hypertyreos eller hypotyreos.

Patienter med Graves ögonsjukdom, hade dessutom som grupp ännu lägre nivåer än patienter som inte hade ögonsjukdom (3).

Det är viktigt att komma ihåg att en brist vid sjukdom inte automatiskt innebär att lågt D-vitamin kan orsaka sköldkörtelsjukdom. Hade personerna brist för att de redan var trötta och inte orkade gå ut i solen? D-vitaminnivåer är också allmänt högre i den som är yngre och friskare (4).

Varför är D-vitamin viktigt för sköldkörteln?

Det finns några djustudier som tyder på att D-vitamin kan ha en direkt positiv påverkan på sköldkörtelns förmåga att producera hormon, men det mesta tyder på att den största effekten är på immunförsvaret genom att det kan reglera autoimmunitet.

Autoimmun betyder att immunförsvaret attackerar sig själv, i detta fallet sköldkörteln. De vanligaste sköldkörtelsjukdomarna, både vid hypotyreos och hypertyreos är autoimmuna. Det gäller både Graves sjukdom (överfunktion eller hypertyreos) och Hashimotos sjukdom (underfunktion eller hypotyreos). Om du är osäker på ifall din sköldkörtelsjukdom är autoimmun, fråga din läkare.

Det är viktigt att veta, eftersom ifall du har en autoimmun sjukdom mot sköldkörteln är det immunförsvaret som i första hand är orsak till dina symtom. Sköldkörteln hamnar bara i skottlinjen och när den påverkas av immunförsvarets attacker får du symtom.

Vad säger forskningen om D-vitamin och sköldkörteln?

Autoimmunitet

Det finns flera studier som undersökt effekterna av D-vitamintillskott på immunförsvar och inflammation vid sköldkörtelsjukdom. De flesta visar positiva resultat (4).

En genomgång av flera studier kring D-vitamin och antikroppar mot sköldkörteln vid hypotyreos kom fram till följande:

• Extra D-vitamin 1000 till 5000 IE dagligen minskar nivåerna av antikroppar riktade mot sköldkörteln
  • Du behöver ta tillskott i 3 månader eller längre
  • Du behöver välja formen av D-vitamin som kallas D3 (mer om den senare i artikeln) (5).

Återfall i Graves

Vid Graves sjukdom är chansen att bli friskförklarad mellan 40 och 50 procent. Forskare har flera gånger ställt frågan om D-vitamin kan påverka möjligheten att dämpa hypertyreos. Resultaten är inte entydiga.

En studie visade att D-vitaminbrist var vanligare hos den som hade aktiv Graves jämfört med den som blivit friskförklarad (6). En annan studie konstaterar att tillskott, särskilt för rökare ökar chansen att bli friskförklarad (7).

Andra studier kunde se att D-vitamin lyckades fördröja återfall, men inte hindra det. Forskarna i den studien undrade dock om de använt för låga doser av D-vitamin, läs mer om optimala doser nedan.

Sköldkörtelns funktion

Om D-vitamin kan minska förekomst av antikroppar och autoimmunitet – då borde väl sköldkörtelhormonerna visa bättre värden? Här är resultaten mindre tydliga och det finns studier som pekar åt olika håll. Många visar dock en minskning av TSH, något som tyder på att sköldkörtelns funktion är bättre även om TSH säger långt ifrån allt om din sköldkörtelhälsa.

Ögonsjukdom

En studie kunde se att tillskott av D-vitamin minskade risken för utstående ögon om du har ögonsjukdom (8). Ögonsjukdom generellt innebär en större aktivering av immunförsvaret och det finns ytterligare saker du kan göra för att potentiellt lugna det.

Vad är optimala värden för D-vitamin?

En viktig sak att ha i minnet är att vi ofta siktar på nivåer av D-vitamin som är under det optimala.

Brist anses i Sverige vara under 50 nmol/l men forskare påpekar att optimala nivåer snarare ligger på 75 nmol/l upp till 150 nmol/l (10). Ha detta med dig när du läser om studieresultat kring D-vitamin: Vilken nivå av D-vitamin satsade forskarna på att patienterna skulle ha? För låga nivåer kommer troligen inte ha någon effekt. I flera studier där man inte fått önskat resultat av tillskott, påpekar forskarna också att de kanske valde en för låg dos och att fler studier borde göras med högre doser.

Ett exempel på detta är en studie som provade 12 veckors behandling av D-vitamin för hypotyreos. Studien såg resultat på TSH men inte T3 eller T4. Kikar vi närmare ser vi att den behandlade gruppen hade i medeltal 43 nmol/l D-vitamin i blodet. Nära hälften av den lägsta optimala dosen, alltså (11).

Kan jag ta D-vitamin och Levaxin tillsammans?

Ja, det går bra. D-vitamin påverkar inte upptag eller effekt av D-vitamin.

Hur mycket D-vitamin ska jag ta?

Alldeles oavsett om D-vitamin kommer förbättra din sköldkörtelhälsa eller ej, är det alltid en bra idé att se till att du har bra nivåer av ämnet.

Studier visar att mellan 3400 IE och 5000 IE per dag är tillräckligt för att de flesta ska ha optimala nivåer. Då riskerar du inte att komma upp i toxiska nivåer av D-vitamin men når upp till minst 75 nmol/l.

Du kan behöva mer D-vitamin om du är överviktig eftersom vitaminet ansamlas i fettet och då inte kan verka i kroppen. Den som är vegan kan också ha större behov. Det gäller även dig som är mörkhyad eller undviker solen.

Din effekt på immunförsvaret av tillskott kan öka om du också tar tillskott av 200 mcg selen per dag (9).

Har du testat dina nivåer och vill veta hur mycket du ska ta?

Det är inte så dumt att testa sina D-vitaminnivåer men det kostar förstås pengar. Har du gjort ett test kan du följa dessa riktlinjer vid tillskott:

• 55 nmol/l eller mindre 5000 IE
  • 75 nmol/l eller mer väljer mellan 3400 IE och 3800 IE (12).

Vilket form av D-vitamin är bäst?

Välj alltid en form av D-vitamin som heter D3 – den är den aktiva. Ät D-vitamin tillsammans med en måltid som innehåller fett. Då blir upptaget som bäst.

Om Senaste inläggen Katarina Fornander Katarina har en Medicine Magister i Biomedicin från Karolinska Institutet. 2014 blev hon sjuk i Graves och är sedan 2017 friskförklarad. Som journalist och författare är hennes mål att ge verktyg för att må bättre till alla med autoimmun sköldkörtelsjukdom. Senaste inläggen av Katarina Fornander (se alla) Graves sjukdom: Hur […]